Hello America!

Hi! Jag är i Oro Valley, AZ!

Jag åkte från lägenheten i Malmö vid 11.30 i måndags, svensk tid och kom till Kastrup 12.10. Mitt plan skulle gå 14.20 så det var bara att gå genom alla kontroller och säga hejdå till min familj, vilket var jätte jobbigt. Jag började gråta när jag kramade om min bror och insåg att jag inte skulle träffa honom på nästan ett år. När jag hade kramat om min mamma och pappa och gråtit lite till så fick jag gå genom passkontrollen för att hinna med boardingen.

Första planet gick till New York, JFK och där skulle jag byta till ett plan till Phoenix. Jag skulle ha cirka 2.45 h på mig att gå genom alla kontroller, hämta min väska och lägga den på ett annat band och hitta min gate. Enda problemet var att flygplanet från Köpenhamn höll kvar alla passagerare i en timme vilket gjorde att jag bara hade 1.30 h på mig. Som tur var fick jag gå före alla på planet och springa till Immigrationkontrollen. (Allt gick bra.)

Efter det fick jag stå och vänta på att mitt bagage skulle komma på rullbandet så jag kunde ta det till transfer-rullbandet. Därefter blev jag tillsagd att jag skulle ta airtrain till en annan terminal. Att flänga runt på en av USAs största flygplatser när man har en timme på sig är inte det roligaste man kan göra, jag var helt sönderstressad. När jag kom till rätt terminal så fick jag fråga en otrevlig personalgubbe om vägen till min gate. Även där fick jag gå före en lång kö för att hinna med mitt flyg. När jag kom till min gate, med en halvtimme kvar så ser jag att man måste ta shufflebussar som tar en till den gaten man skulle till, så det fick jag vänta på i 20 min.

När jag äntligen kommit fram till den rätta gaten, planet skulle gå 7.30 pm, och jag var där 7.35. Då får jag reda på att mitt plan är 3 timmar försenat. Jag missade inte mitt flyg iallafall, men JFK är inte den roligaste flygplatsen att vara fast på i 3 timmar.

När jag satt och väntade fick jag ett sammanbrott. Jag kommer inte åka till Sverige fören om 10 månader. Jag ställde mig själv en massa frågor om hur jag kommer uppleva mitt år och jag blev jätteosäker. Har jag gjort rätt? Kommer vi ha något att prata om i bilen?

Efter mina 3 timmars väntetid så sitter jag på mitt sista flygplan innan jag kommer fram till Phoenix. När jag kom fram till flygplatsen 1.15 am och ut till där anhöriga hälsar alla välkomna så såg jag min värdmamma Karen och min värdsyster Maddie hålla en stor skylt med "Välkommen Alice! Vi älskar dig!" och min värdpappa Rob med filmkameran i högsta hugg. Då visste jag att jag hade gjort rätt. Detta är min dröm.

I bilen påväg hem till Oro Valley så pratade vi om allting, det var inte någon pinsam tystnad eller påtvingade skratt. Jag har den perfekta värdfamiljen för mig.

Inte för att jag såg så mycket på bilresan hem, men nu i dagsljus är det riktigt vackert. Jag bor i ett mysigt område med kaktusar och stora, fina hus.

Idag blev jag väckt kl 6.00 am och skulle göra mig i ordning för att gå till skolan och göra prov och skriva in mig. runt 7 am så blev jag kört till skolan av Rob och han hjälpte mig hitta till inskrivningen. Då fick jag ett prov med tre delar i handen. Det första delen fattade jag ingenting på, där var det ord som jag aldrig sett innan och jag skulle berätta vad de handlade om, jag fick 4 alternativ. De andra två delarna var lätta. När jag var klar så mötte jag Rob och då visade det sig att jag blivit inskriven som SEEEENIOR! Jey me!

Efter alla väntetider (from 7 am to 1 pm) så åkte jag och Maddie till.....öhm...ett matställe och köpte baguetter och pommes, sjuuuukt gott och körde en runda runt Oro Valley och sedan hem. Vi kom in, vi tog AV oss skorna (!) och satte på tvn och kollade på Pretty little liar. Sedan blev jag för trött så jag gick och la mig vid 3 pm och nu sitter jag här halv 5 på natten.

Jag älskar naturen här, den är helt underbar. Berg runt om oss och kaktusar överallt. Riktig öken, fast i ett samhälle. Oh, och jag ÄLSKAR engelskan. Den är inte ful, som en del av mina vänner hade hoppats på, den är fin. Inte Texas-ish. :) Det känns lite konstigt att höra engelskan överallt och inte svenska. Men jag gillar det, då fattar jag att jag är i USA. Det är fortfarande svårt att fatta.

Nu hade jag tänkt att packa upp lite av mina kläder och sedan somna om igen. Oh, btw, när jag gick ut igår morse 7 am så hade jag jeans på mig, efter 5 sek var jag inne igen och bytte om till shorts. Här är riiiiiktigt varmt! ;)

Ha det så bra i kalla Sverige! :D

Canyon Del Oro High School. Skolans campus. :)
Hela detta området är skolans campus. :)

Kommentarer
Postat av: My

Det låter som du har haft en bra start på ditt år :D Kram

2010-07-28 @ 14:46:07
URL: http://myusa.webblogg.se/
Postat av: Ali bali

Pretty little liar, hon som är "död" heter alison ;)

Så svartsjuk jag blir, vill också till usa!!!

Och det känns så konstigt att du är i usa!! Ruskigt weird!!

Senior baby ;)

2010-07-28 @ 14:52:25
Postat av: Gustav

Fan va gött att allt funkar för dig direkt Alice :)



Tänkte då när vi hade snackat om din resa hemma hos Sebastian att du måste ha någonstans där man kan följa hur ditt liv är på andra sidan atlanten, men det hade du ta mig fan redan tänkt på, gott snack!



/Gustav

2010-07-29 @ 13:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0